EXTRA 10% NA MISFITS A FREESOUL. Kod: EXTRASWEET Lze uplatnit na již zlevněné zboží.

Vitamíny 1.0

Úvod do světa vitamínů 

Také se vám při slově vitamíny zatočí hlava a nevíte, co si s tím termínem počít? Tak se nemáte čeho bát, protože dnes se dozvíte vše potřebné, abyste se ve vitamínech orientovali, ale zároveň vám nepraskla hlava z tolika informací. Pojďme se nejdříve kouknout, co to vlastně vitamíny jsou.

Vitamíny jsou organické látky, které jsou pro tělo nepostradatelné. Samy nejsou zdrojem energie, ale podílejí se na získávání živin a plní spoustu dalších funkcí. Tělo si je nedokáže v dostatečném množství vytvořit samo, a proto je důležité přijímat je v potravě. Samotná konzumace potravin bohatých na vitamíny ale neznamená, že vitaminy tělu doplníme. Záleží na mnoha faktorech:

  • Nutričním stavu jednice
  • Funkčnosti trávicí soustavy a efektivitě trávení
  • Technologické přípravě potravy
  • Současné konzumace jiných potravin ve stejnou dobu

Proto je vám instagramově profláklá horká voda s citronem z hlediska vitaminů úplně k ničemu. Zahřeje, hydratuje a možná dobře chutná, ale kvůli vysoké teplotě vody je vitamin C obsažený v citrónu poničen.

 

Vitamíny se dle rozpustnosti dělí na hydrofilní a lipofilní.

  • Hydrofilní vitamíny jsou vitamíny rozpustné ve vodě. Nelze se jimi předávkovat, nadbytečné množství se vyloučí močí.
  • Lipofilní jsou vitaminy rozpustné v tucích, ukládají se v játrech a tukových tkání, odkud se dle potřeby uvolňují. Vylučují se z těla hůře než hydrofobní, a proto je tu možnost předávkování.

Kromě nadbytku, tzv. hypervitaminózy, můžeme mít vitamínu i málo. Hypovitaminóza je stav lehčího nedostatku, avitaminóza pak těžkého či úplného nedostatku.

 

Máme čtyři vitamíny rozpustné v tucích, vitamín A, vitamín D, vitamín E a vitamín K. Snadno zapamatovatelné. Je to zadek akorát bez z.

  • Vitamín A se z potravy přijímá buď přímo (živočišné potraviny jako je rybí tuk, vnitřnosti, mléčné výrobky) nebo v podobě prekurzoru beta-karotenu, který si přeměníme na aktivní vitamín až v těle (rostlinné produkty – červená a oranžová zelenina nebo ovoce jako je mrkev, paprika, rajčata, meruňky nebo broskve). Je to víceúčelový vitamín, udržuje průsvitnou rohovku, aby na ní mohly dopadat paprsky na sítnici, tvoří zrakový pigment (zjednodušeně napomáhá normálnímu zraku) nebo hraje roli v imunitě.  Ve formě beta karotenu funguje jako silný antioxidant. Jeho nedostatek se projevuje šeroslepostí, zpomalením růstu a vývoje nebo vysychání spojivek a rohovky. Nadbytek naopak může vést až ke smrti.
  • Vitamín D se od ostatních liší. Tělo si ho dokáže vytvořit samo ze slunečního záření. Znáte to rčení „Kam nechodí Slunce, chodí lékař.“? To platí pro vitamín D. Je důležitý pro správné fungování imunitního systému a v těle ovlivňuje více než 200 různých funkcí. Pomáhá vstřebávat vápník a tím přispívá ke zdraví kostí, zubů a ovlivňuje činnost svalů. Příjem můžeme zvýšit také porcí tučné ryby nebo mléčnými výrobky. Pokud kůži dáme dostatek UVB slunečního záření, umí si vitamín D vytvořit z cholesterolu, který se ukládá v játrech. Naše tělo si vždy vytvoří jen tolik, kolik ho využije. Není tedy nutné strávit celý den na sluníčku bez opalovacího krému. Varovné signály nedostatku jsou bolesti kloubů a kostí, časté virové a bakteriální infekce nebo únava.  Pokud máte pocit, že vám chybí vitamín D, zvažte zařazení doplňků stravy zejména v zimě. O jejich užívání se vždy poraďte se svým lékařem.
  • Vitamín E je antioxidant, který chrání tuky a jiné zranitelné složky membrán buněk před útoky volných radikálů. Nachází se v rostlinných olejích a ořeších, také v játrech a vejcích. U dospělých se deficience, neboli nedostatek, téměř nevyskytuje. Nadbytek může způsobit krvácivé stavy.
  • Vitamín K, poslední z vitaminů rozpustných v tucích, se vyskytuje ve třech formách (zkráceně, K1, K2 a K3). Je to koagulační vitamín (koagulace = srážení), jeho přítomnost v procesu koagulace je nepostradatelná – aktivuje 7 ze 13 proteinů, které srážejí krev.  Také má vliv na syntézu kostních proteinů, bez vitaminu K by kosti tvořily abnormální proteiny, které by nemohly do struktury kostí zabudovat vápník. Tělo, stejně jako vitamin D, si ho dokáže vytvořit samo ve střevech za bakterií, ale potřebuje asi o 50 % více množství. Dalšími zdroji jsou zelené rostliny a řasy (vitamin K vzniká při fotosyntéze), špenát, zelí, květák, brokolice, luštěniny nebo mléčné výrobky. Nedostatek se projevuje zřídka, ale následkem může být až smrt.

 

Mezi vitamíny rozpustné ve vodě patří celý B-komplex a vitamín C.

  • Vitamíny skupiny B se velmi silně podílejí na získávání energie z živin. Jsou to koenzymy, to znamená, že pomáhají enzymům být aktivní a plnit svoji funkci. Je jich celkem 8 – B1 thiamin, B2 riboflavin, B3 niacin, B5 kyselina pantotenová, B6 pyridoxin, B7 biotin (někdy také vitamín H), B9 kyselina listová a B12 kobalamin. Hlavním zdrojem jsou kvasnice, celozrnné pečivo, ořechy, luštěniny, maso, ryby, játra a mléčné výrobky. Vitamíny skupiny B jsou velmi důležité a nejde je zkráceně shrnout. Proto se můžete těšit na pokračování tohoto článku, kde se dozvíte více o B-komplexu.
  • Vitamín C, označovaný také jako kyselina L-askorbová, je strašákem naší imunity. Jeho hlavní funkcí je udržení imunitního systému během a po intenzivní fyzické námaze. Také přispívá k tvorbě kolagenu pro normální funkci cév, kostí, chrupavek, dásní, kůže a zubů. Je to všeuměl a plní nespočet dalších funkcí. Zatímco ostatní živočichové, kromě primátů a morčat, si umí vytvořit vlastní vitamín C, člověk je odkázán na jeho příjem v potravě nebo v podobě doplňků stravy. Jeho zdrojem je ovoce a zelenina. Ač se pro spoustu lidí zdá být jednoduché naplnit denní příjem (DDD je 80 – 110 mg/den, což je méně než pět kousků různé zeleniny nebo ovoce), vitamín C je termolabilní a snadno podléhá oxidaci. Co to znamená? Že při tepelné úpravě nebo špatném skladování množství vitamínu C postupně ubývá. Naštěstí většinu zdrojů lze konzumovat i v syrovém stavu. Jeho nedostatek způsobuje kurděje (skorbut) – onemocnění námořníků. Už i námořníci v 18. století věděli, že konzumací dostatečného množství citrónů a pomerančů předejdou onemocnění. Často trpěli nedostatkem rostlinné stravy, což se projevovalo vypadáváním zubů, hnisavými rány nebo rozpadající se kůží. Mezi symptomy kurdějí patří podkožní krvácení, obtížné hojení i malých ran, modřiny, ale i snížená odolnost vůči jiným onemocněním. A proto je syrová zelenina ta nejlepší!

Věřte, že bychom o vitamínech mohli napsat mnoho dalších informací, ale už i nám by se zamotala hlava. Zkráceně, pokud máme pestrý a vyvážený jídelníček, většinou nepotřebujeme přijímat vitamíny ve formě doplňků stravy. Stačí, aby jídelníček hrál všemi barvami a všechny potřebné látky a vitamíny byste měli přijmout v potravě. Pokud trpíte nějakou intolerancí nebo alergií na potravinu, je na místě poradit se se svým lékařem.

 

Doporučený produkt

3_1